check
״הפעולה השמית״ וגבולות הקונצנזוס הציוני לאחר קום המדינה | 7.6.22 | מרכז צ'ריק

״הפעולה השמית״ וגבולות הקונצנזוס הציוני לאחר קום המדינה | 7.6.22

תאריך: 
ג', 07/06/202217:00
מיקום: 
המכון ליהדות זמננו, בנין גסטר, חדר 400
״הפעולה השמית״ וגבולות הקונצנזוס הציוני לאחר קום המדינה
סמינר עם פרופ' נעם זדוף (אוניברסיטת אינסברוק)

 

מגיבים: פרופ' דמיטרי שומסקי וגב' מאיה קריינר 

מנחה: ד"ר אסף שלג

יום שלישי 7.6.22 בשעה 17:00 בחדר 400 במכון המחקר ליהדות זמננו

ב-1957, לאחר מלחמת סיני, התגבשה קבוצה קטנה של אינטלקטואלים שבמרכזה עמדו מנהיג הלח"י לשעבר, נתן ילין-מור, והעיתונאים אורי אבנרי ובועז עברון. מטרתה של הקבוצה, שקראה לעצמה "הפעולה השמית" הייתה לעודד את שילובה של מדינת ישראל באיזור, אותו היא כינתה "המרחב השמי", במקום להסתמך על כוחן של אימפריות בעלות אינטרסים זרים. יעדה של הקבוצה היה יצירת קונפדרציה של עמי האיזור, והיא ניסתה להשיג מטרה זו על ידי הסברה, ובמיוחד דרך פרסום כתב העת "אתגר" שראה אור בין השנים 1966-1960. הרצאה זו תציג את בני הקבוצה בין השאר כחלק כתופעה פוסט-קולוניאלית ואנטי-אימפריאליסטית רחבה יותר, בה יחידים וקבוצות בני הזמן ניסו ליצור לאומיות חדשה דרך שיתופי פעולה איזוריים.

נועם זדוף הוא מרצה בכיר במחלקה להיסטוריה בת זמננו באוניברסיטת אינסברוק, אוסטריה. הוא עסק בדמותו של גרשם שלום וכתב מספר ספרים העוסקים בדמותו (האחרון הוא ביוגרפיה בסדרת "גדולי הרוח והיצירה בעם היהודי" שעתידה לראות אור השנה בהוצאת שזר). בנוסף, הוא כתב על תולדות מדינת ישראל, והתפתחות תחום לימודי ישראל. הפרוייקט הנוכחי שלו עוסק בגבולותיה האידיאוליגיים של הציונות לאחר קום המדינה, תוך בחינת קורותיהם של יחידים וקבוצות שחצו גבולות אלה.

ביקור ראש ממשלת בורמה, או נו בישראל, 1957

Benno Rothenberg /Meitar Collection / National Library of Israel / The Pritzker Family National Photography Collection / CC BY 4.0