check
הרצאות צ'ריק: פרופ׳ עמית שכטר "יכולות דיגיטליות – על אוכלוסיות מודרות, נגישות לטכנולוגיות מידע ותקשורת והזכות לתקשר בישראל ובגדה המערבית" | מרכז צ'ריק

הרצאות צ'ריק: פרופ׳ עמית שכטר "יכולות דיגיטליות – על אוכלוסיות מודרות, נגישות לטכנולוגיות מידע ותקשורת והזכות לתקשר בישראל ובגדה המערבית"

תאריך: 
ד', 14/12/2022
מיקום: 
בניין רבין, חדר 3001 | רביעי 14.12 | 19:00-17:30
יכולות דיגיטליות – על אוכלוסיות מודרות, נגישות לטכנולוגיות מידע ותקשורת והזכות לתקשר בישראל ובגדה המערבית

זהו תיאורו של מסע לקהילות מודרות ומדוכאות השוכנות בפריפריה החברתית של החברה הישראלית, קהילות ילידים ומהגרים. חלקן הגיעו לעמדת נחיתות זו כתוצאה ממגדרן, חלקן בשל מוצאם האתני, חלקן כתוצאה מדתם, ואחרים כתוצאה מצבע עורם. התכונה הבולטת הראשונה של כל הקהילות הללו היא שהן שונות לפחות באחת מתכונות הזהות הללו מאלה שמאפיינות את העומדים במרכז הכוח בחברה הישראלית או בתת-הקהילות אליהן הן משתייכות במסענו למדנו על התנהגויות המידע והתקשורת ועל צרכי המידע של חברי קהילות אלה העושים שימוש באמצעי תקשורת מגוונים. פגשנו את הקהילה הערבית-ישראלית כצרכנית של תקשורת המונים וכיוצרת וצורכת מסרים מעוררי זיכרון; פגשנו אנשי מקצוע בקהילה זו, מורים ערבים-ישראלים ועיתונאים בדואים, כמפעילי תקשוב עכשווי ומסורתי כאחד. ראינו כיצד פעילי התארגנויות לא-אלימות בגדה המערבית תחת תנאים של דיכוי משתמשים ביישומי רשת חברתית עכשווית. פגשנו שלוש קהילות מהגרים - פעילי זרע ביתא ישראל, את בני המנשה ומבקשי מקלט אפריקאים - שכולן מופלות לרעה ומודרות בגלל אחרותן וראינו כיצד הן מבקשות להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת כדילענות על צרכי מידע או התקשורת של חבריהן; ונתקלנו בקהילות מנותקות - כפריים בדואים בישובים לא מוכרים, עולי זרע ביתא ישראל במרכזי קליטה, ונשים חרדיות - הנאבקות לשלב תקשוב בחייהן.

עמית שכטר הוא פרופסור ללימודי תקשורת המכהן כיום כנשיא מכללת אורנים בצפון הארץ. בעבר כיהן כראש המחלקה ללימודי תקשורת וכדיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הוא משמש כפרופסור אורח באוניברסיטת פן סטייט, כמו גם מנהל שותף של המכון למדיניות מידע במכללת בליסאריו לתקשורת באוניברסיטת פן סטייט. מחברם או עורכם של 8 ספרים ויותר מ-70 מאמרים בכתבי עת ופרקי ספרים שפורסמו בחמש שפות, מחקריו מתמקדים ביחסים בין תקשורת לצדק ובזמינות של משאבי תקשורת בקרב קהילות מודרות. הוא העורך-שותף המייסד של כתב העת Journal of Information Policy. פרופסור שכטר מכהן במועצות של ארגוני חברה אזרחית שונים המתמקדים בזכויות אדם ובדו קיום ערבי-יהודי והוא היו״ר הנבחר של האגודה לזכויות האזרח. הוא כיהן בתפקידי ניהול בכירים בתעשיית התקשורת והטלקומוניקציה בישראל; כיהן ועמד בראש מגוון ועדות ציבוריות; וייעץ לגופי תקשורת ותקשורת בישראל וברשות הפלסטינית.